Standard ISO/IEC 20000-1:2011 - SMS
Systém managementu služeb (SMS) je zaměřen řízení poskytování služeb zákazníkům organizace.
Přínos systému spočívá v tom, že přesně specifikuje služby, které jsou zákazníkům poskytovány, včetně jejich parametrů specifikujících rozsah a parametry poskytované služby – SLA (Service Level Agreement), a zavede procesy, které předchází vzniku problémů, které se mohou při poskytování služby vyskytnout.
Systém SMS je vhodný i pro zavedení na služby interního ICT organizace, kde zavedením jednoznačných parametrů SLA poskytovaných služeb, kdy jednoznačnými („tvrdými“) čísly o dodržení, nebo nedodržení SLA, předejde mnohdy nespravedlivému hodnocení útvaru ICT podle toho, za jak dlouho přijde technik „vyměnit toner v tiskárně“.
Zavádění systému je obdobné jako u ISMS.
Postup zavádění:
- Vstupní analýza je základem pro pochopení organizace:
- Identifikují se služby, které organizace poskytuje a které mají být systémem SMS řízeny.
- Získá se obecný přehled o aktuálním stavu řízení poskytování služeb u organizace (procesy, které jsou již zavedeny a jsou funkční, zůstanou zachovány).
- Navrhne se a s managementem organizace se odsouhlasí struktura orgánů, které budou poskytování služeb řídit a odpovídat za ně.
- Stanoví se a se zákazníkem se odsouhlasí procesy řízení poskytování služeb.
- Provede se analýza jednotlivých služeb a zapracují se plány služeb:
- Analyzují se poskytované služby a nastaví se pro ně parametry SLA.
- Analyzují se potřeby, které je nutno pro poskytování služeb zabezpečit.
- Pro každou službu se zpracuje plán služby, což je základní dokument, který řídí poskytování služby.
- Implementují se plány služeb:
- Při implementaci poskytujeme odbornou podporu zákazníkovi, která spočívá především v pomoci při vedení záznamů a výkazů o službě a ve vlastním řízení poskytování služby.
- Smyslem je zapojit zavádění systému řízení poskytování služeb zaměstnance zákazníka, aby od našich odborníků převzali potřebné znalosti (know-how) a byli schopni následně samostatně systém rozvíjet.
- Spuštění provozu SMS:
- V rámci prvotního spuštění provozu SMS poskytujeme konzultační služby, provádíme kontrolní činnost, monitorujeme (případně zlepšujeme) procesy SMS.
- Na závěr prvotního provozu SMS poskytujeme podporu při přípravě výkazů o službách a dalších podkladů pro přezkoumání SMS, včetně podpory při samotném přezkoumání SMS vedením organizace.
- Podpora při certifikaci systému:
-
V případě, že se zákazník rozhodne systém certifikovat, poskytujeme podporu zákazníkovi podporu při vlastním certifikačním auditu.
Teprve úspěšnou certifikací, nebo přezkoumáním SMS vedením organizace (v případě, že se organizace rozhodne necertifikovat SMS) považujeme SMS u organizace za zavedený.