Řízení rizik – základní stavební kámen
Cílem řízení rizik je stanovení a ohodnocení primárních a podpůrných informačních aktiv, určení jejich vlastníků a vyhodnocení hrozeb a zranitelností, která na tato aktiva působí. Výsledkem je návrh nutných protiopatření, která hrozby eliminují.
Námi poskytovaná služba v oblasti řízení rizik zahrnuje:
- Vstupní analýzu organizace a definice hlavních procesů a služeb (primární aktiva).
- Hodnocení primárních aktiv z pohledu požadavků na jejich důvěrnost, dostupnost, integritu a kritičnost (důležitost).
- Dekompozici procesů a služeb (primárních aktiv) na objekty, HW a SW prostředky a zařízení a osoby, prostřednictvím kterých se tyto procesy a služby realizují (podpůrná a technická aktiva).
- Identifikace, ohodnocení a seskupení aktiv.
- Návrh přiměřených nástrojů pro řešení technických opatření dle požadavků zákona a vyhlášky o kybernetické bezpečnosti, včetně přibližné kalkulace jejich finanční náročnosti.
- Definici hrozeb, zranitelností a jejich možných dopadů.
- Hodnocení hrozeb a zranitelností působících na aktiva.
- Výpočet rizik a stanovení akceptovatelné úrovně rizika.
- Stanovení účinnosti opatření.
- Schválení výsledků analýzy rizik vedením organizace.
Výstupem je:
- Katalog primárních, podpůrných a technických aktiv, včetně jejich hodnocení.
- Závěrečná zpráva z hodnocení rizik.
- Prohlášení o aplikovatelnosti, ve kterém jsou uvedena opatření, která je nutné u organizace implementovat.
- Návrh Plánu zvládání rizik, který určuje posloupnost realizace opatření, včetně určení osob odpovědných za jednotlivá opatření a potřebné zdroje pro realizaci opatření.